אתר "איך להתגרש נכון" הוקם עבור אלה שרוצים או מתלבטים האם או איך להתגרש
ורוצים לדעת שאפשר להתגרש בצורה מכבדת ואפילו להשאר בקשר טוב גם לאחר הגירושין

אתר "איך להתגרש נכון" הוקם עבור אלה שרוצים או מתלבטים האם או איך להתגרש ורוצים לדעת שאפשר להתגרש בצורה מכבדת ואפילו להשאר בקשר טוב גם לאחר הגירושין

הבדלים בין גישור לגירושין ובין גירושין בבית המשפט לענייני משפחה

הבדלים בין גירושין בבית משפט וגירושין בגישור

אחד האתגרים הראשונים של כל אלה שרצו להתחיל הליך גירושין הוא שבני הזוג אינם מכירים את האופציות העומדות לרשותם ואינם יודעים האם כדאי לפנות להליך גישור או אולי לבית המשפט לענייני משפחה. במאמר זה נעבור על ההבדלים בין הליך גישור לגירושין (בעזרת מגשר) ובית הליך גירושין המתקיים בבית המשפט לענייני משפחה.

 

כמה זמן לוקח הליך גישור וכמה זמן לוקח הליך גירושין בבית המשפט?

אין ספק שהליך גישור הוא הדרך המהירה ביותר להתגרש. הליך גישור ממוצע יכול לקחת כחודשיים עד שלושה חודשים. הליך גישור מהיר מאד יכול לקחת גם חודש אחד בלבד (בדרך כלל זה קורה בתנאי שהזוג עשה שיעורי בית והגיע להסכמות רבות עוד לפני שהגיע לגישור).

לעומת זאת, הליך גירושין ממוצע בבית המשפט לענייני משפחה יארך כשלוש שנים(!)

מה קצב הפגישות בהליך גישור לגירושין ומה קצב הפגישות בבית המשפט לענייני משפחה?

בהליך גישור בני הזוג קובעים את תדירות הפגישות. זהו יתרון קריטי של הליך הגישור לגירושין, כיוון שברוב המקרים, אחד הצדדים יהיה בשל יותר להליך הגירושין מהצד השני, ולכן, במידה וזה אכן כך, זירוז של ההליך "בכוח" עלול לגרום לסכסוך להתעצם בצורה משמעותית, מה שיגרום לפגיעה בילדים. ולכן, לקביעת קצב הפגישות על ידי בני הזוג ישנה חשיבות עצומה, כיוון שעצם קביעת קצב הפגישות באופן משותף מאפשר להתחשב בצד הפחות בשל, ולאפשר לו/לה להתרגל לעצם הפרידה.

מבחינת תדירות הפגישות בהליך גישור – ישנן זוגות המקיימים פגישות אחת לשבוע או שבועיים (כאשר מדי פעם ישנם רווחים גדולים יותר בכדי לאפשר לבני הזוג להשיג מסמכים כאלה ואחרים), וישנן גם זוגות המקיימים כמה פגישות גישור בשבוע בכדי לסיים את ההליך בהקדם.

בהליך גירושין אשר מתקיים בבית המשפט לענייני משפחה קצב הדיונים נקבע על ידי השופט ועל ידי שני עורכי הדין משני הצדדים, מה שאומר, שאם אחד הצדדים הופתע / כלל אינו מעוניין להתגרש, הרי שההליך הנ"ל כופה למעשה את ההשתתפות בו, מה שגורם במרבית המקרים להגברה של עוצמת הסכסוך ולפגיעה בילדים. חשוב לומר שהדיונים בבית המשפט יכולים להתקיים אחד לכמה חודשים, ולכן, הליך גירושין שנעשה דרך בתי המשפט נמשך שנים.

כיצד נקבעים תאריכי הפגישות בגישור וכיצד נקבעים מועדי הדיונים בבתי המשפט?

בהליך גישור לגירושין בני הזוג מתאמים תאריך ושעה שנוחים לשניהם. דחיה של הפגישה מסיבה כלשהיא יכולה להיעשות בקלות, בשליחת הודעת וואצפ.

לעומת זאת, בהליך גירושין שנעשה בבית המשפט לענייני משפחה, התאריך נקבע מתוך כמה אופציות שהוצעו על ידי השופט. במידה ויש צורך לדחות את הדיון הרי שהדחיה תיעשה על ידי עורך הדין. 

 

כמה עולה הליך גירושין בבית משפט וכמה עולה הליך גירושין בגישור?

אין ספק שהליך גירושין בעזרת גישור הוא הליך זול בהרבה מהליך גירושין בבית משפט

הליך גירושין בגישור יעלה בממוצע כ 10-20 אלף ש"ח בלבד לשני הצדדים יחד. נכון לשנת 2022, שעת גישור אחת אצל מגשר פרטי עולה כ 700 ש"ח + מע"מ, כאשר מגשרים רבים מקיימים פגישות של שעתיים.

לעומת זאת, הליך גירושין שמתקיים בבית המשפט לענייני משפחה יעלה 50,000 ש"ח לפחות לכל אחד מהצדדים(!) ובממוצע כ 150,000-250,000 לשני הצדדים יחד.

צריך להבין שההליך המשפטי יקר בהרבה מכמה סיבות: ראשית, לכל אחד מבני הזוג יש עורך דין משלו, בעוד שבהליך גישור ישנו מגשר אחד ששני בני הזוג משלמים לו יחד.

בנוסף, במהלך ההליך המשפטי מוגשות בקשות לסעדים זמניים, כמו למשל, בקשה לצו עיכוב יציאה מהארץ או בקשה למזונות / להסדרי ראיה וכו'. כל בקשה כזו מוגשת לבית המשפט ולוקחת זמן וכסף לשני בני הזוג.

במידה ולא מגיעים להסכמות בנושאים שבמחלוקת בדיונים המקדמיים, עוברים לדיוני הוכחות, שגם אלה לוקחים זמן ועוד תשלומים לעורכי הדין.

בנוסף, לאחר קבלת פסק דין על ידי בית המשפט, ישנה זכות ערעור (למשל, אם התביעה הוגשה לבין הדין לענייני משפחה אז ישנה זכות ערעור לבית המשפט המחוזי, ואם התביעה הוגשה לבית הדין הרבני אז מערערים לבית הדין הרבני הגדול בירושלים) מה מאריך ומיקר שוב את ההליך המשפטי.

 

 

מי מקבל את ההחלטות בהליך הגירושין?

אחד ההבדלים הבולטים בין הליך גישור ובין הליך גירושין בבית המשפט הוא דרך קבלת ההחלטות. 

בעוד שאת ההחלטות בבית המשפט מקבל השופט (כלומר, ההחלטות "מונחתות" על בני הזוג המתגרשים בעל כורחם, הרי שבהליך גישור בני הזוג מקבלים את ההחלטות יחד בעזרתו של המגשר.

זהו הבדל מאד משמעותי, שכן זוגות רבים שהתגרשו בבתי המשפט מדווחים שחוסר הוודאות במהלך ההליך המשפטי הקשה עליהם מאד לנהל חיים תקינים בתקופת המשפט, וכמובן שתמיד מרחף החשש מפסק דין שיהיה לרעתו של אחד הצדדים. 

בגישור לגירושין, לעומת זאת, כיוון שבני הזוג מקבלים את ההחלטות יחד, הרי שיש הרבה יותר מקום למשא ומתן, לפתרונות יצירתיים ולהצעה של פשרה כזו או אחרת, אליה ניתן להסכים או שלא. במקרים רבים מוצאים את הדרך להגיע לתוצאות והסכמות שמתאימות לזוג ולתא המשפחתי, מבלי ללכת לפי הכללים ולפי ראיית עולמם של שופט או שופטת כאלה ואחרים.


איזה חסיון יש בהליך גירושין?

אחת הסיבות לבחור בהליך גישור היא שכל מה שנאמר בגישור חסוי ואינו יכול לשמש אף אחד מהצדדים בבית המשפט (במידה והסכסוך יתדרדר ויגיע לבית המשפט). זה אומר, שכל הצעה שהוצגה בחדר הגישור רלוונטית לחדר הגישור בלבד, ואי אפשר יהיה לטעון בבית המשפט (במידה והסכסוך יתדרדר לפתחו של בית המשפט) שהנה, הצד השני הציע לי כבר הצעה כזו וכזו, או ש"הוא הודה בגישור שיש לו חשבון בנק סודי בשוויץ".

בבית המשפט, לעומת זאת, כל מה שנאמר, כל מסמך שהוגש, הכל נרשם וישמש כחומר לפסק הדין עליו השופט יחליט.

יכולת ההתדיינות בין הצדדים

בעוד שבהליך גישור הצדדים משוחחים ישירות זה עם זה בחדר הגישור, הרי שבהליכי גירושין המתקיימים בבית המשפט לענייני משפחה, התקשורת נעשית בין עורכי הדין ובין השופט, או בין שני עורכי הדין. זה נשמע מוזר, אבל השופט כמעט ואינו משוחח עם הזוג המתגרש, וזוגות רבים מתוסכלים מכך ש"היה להם משהו חשוב לומר", אבל בפועל, הם נאלצו לבקש מעורך הדין להעביר את המסר.

התייחסות לשינויים עתידיים בין בני הזוג

כיוון שחוזה גירושין שנכתב בעזרת מגשר יכול לכלול סעיפים יצירתיים, הרי שניתן להכניס סעיפים המתחייסים לשינויים עתידיים. למשל: מה עושים במידה ומשכורתו של אחד מבני הזוג תגדל בעתיד בצורה משמעותית ביותר? 

סעיפים שכאלה אינם נכתבים בבתי המשפט, כיוון שהחלטתו של השופט רלוונטית למצב הנוכחי בלבד, ובמידה בעתיד אחד הצדדים יטען לשינוי נסיבות מהותי, הרי שהוא יצטרך להגיש תביעה נוספת לבית המשפט לענייני משפחה.

התייחסות לפרטים קטנים בהסכם הגירושין

כאשר הסכם הגירושין נעשה בהליך גישור, בני הזוג מגיעים בהנחייתו של המגשר להסכמות במגוון נושאים שנחשבים ל"קטנים", אך הם בעלי חשיבות רבה לשמירה על מערכת יחסים תקינה ושלווה כהורים גרושים. 

בסופו של דבר, לאחר שהליך הגירושין מסתיים והמשפחה משנה את צורתה למגורים בשני בתים, הרי שמוקדי החיכוך בין ההורים הגרושים יכולים לצוץ סביב נושאים שלא היו קיימים לפני הגירושין, כמו למשל, מי קונה ביגוד והנעלה לילדים? מי אחראי להבאת הילדים מביתו של ההורה השני? באיזה שעה יעברו הילדים מבית לבית בחגים? וכו'. 

לרוב, פסק דין של שופט בבית המשפט לענייני משפחה, יתמקד בעיקר בחלוקת זמני השהות, במזונות ובמשמורת בלבד. ברוב המקרים השופט לא יטרח להכניס לפסק הדין גם החלטות בשאר הנושאים, מה שיכול לגרום לחיכוכים בין ההורים הגרושים.

חשוב לציין במצב של גירושין בבית המשפט לענייני משפחה, ההסכמות הללו מתקבלות לעתים מחוץ לכותלי בית המשפט, תוך דיונים של בני הזוג בלווית עורכי הדין של כל אחד מהצדדים.

לקבל ייעוץ מלאו פרטים ונחזור אליכם בטלפון או בווצאפ

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

אולי יעניין אותך גם

הבדלים בין גירושין בבית משפט וגירושין בגישור

לאן פונים כשרוצים להתגרש

מה ההבדלים בין גירושין בהליך של גישור ובין גירושין בבית המשפט לענייני משפחה? במאמר זה נסקור שלל הבדלים בין שני ההליכים הללו, כמו למשל, כמה עולה כל אחד מהליכי הגירושין, כמה זמן הוא נמשך ועוד ועוד

לכתבה המלאה »
הבדלים בין גירושין בבית משפט וגירושין בגישור

איזון משאבים בגירושין

מה ההבדלים בין גירושין בהליך של גישור ובין גירושין בבית המשפט לענייני משפחה? במאמר זה נסקור שלל הבדלים בין שני ההליכים הללו, כמו למשל, כמה עולה כל אחד מהליכי הגירושין, כמה זמן הוא נמשך ועוד ועוד

לכתבה המלאה »

לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי
מלאו פרטים