אתר "איך להתגרש נכון" הוקם עבור אלה שרוצים או מתלבטים האם או איך להתגרש
ורוצים לדעת שאפשר להתגרש בצורה מכבדת ואפילו להשאר בקשר טוב גם לאחר הגירושין

אתר "איך להתגרש נכון" הוקם עבור אלה שרוצים או מתלבטים האם או איך להתגרש ורוצים לדעת שאפשר להתגרש בצורה מכבדת ואפילו להשאר בקשר טוב גם לאחר הגירושין

האם כדאי להתגרש?

ציפורים בגלפגוס

כמובן שלשאלה "האם כדאי לי להתגרש" לא תמיד יש תשובה חד משמעית. זו שאלה קשה שטומנת בתוכה גם הרבה פחדים וחששות, יחד עם זאת, צוות האתר אסף עבורכם כללי אצבע ושיקולים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמתחילים בתהליך של גירושין:

איך יודעים אם ככל הנראה תתגרשו?

המטפל הזוגי הידוע ד"ר ג'ון גודמן, שחקר את נושא הזוגיות במשך 40 שנה, זיקק כמה כללים שמאפשרים לו לנבא ב 92% האם הזוג בו הוא צופה במשך 15 דקות בלבד, יתגרש ביום מן הימים ואפילו מתי הם יתגרשו.

למאפיינים המנבאים גירושין הגיע גוטמן לאחר שצפה והקשיב לאלפי זוגות לאורך השנים. המאפיינים שגוטמן זיקק הם דפוסי תקשורת הכוללים:

* ביקורת (Criticism) על בת או בן הזוג. הביקורת היא הדלק של המתקפה. ביקורת נענית בדרך כלל בביקורת נגדית, ולכן, ביקורת אינה מועילה (אלא יוצרת חילופי האשמות אינסופיים). זוגות שמועדים להתגרש רואים מה לא טוב אצל בן/בת הזוג, ולא רואים את החלקים הטובים

* התגוננות (Defensiveness) שהיא למעשה אי לקיחת אחריות והאשמת בן/בת הזוג בבעיה ("אני לא אשם שלא שילמתי את הארנונה בזמן, זו את שלא הזכרת לי")

* בוז (Contempt) – זהו המנבא החזק ביותר לגירושין (גם אצל זוגות להט"בים). בן הזוג שמתייחס בבוז מתייחס לבן הזוג השני בעליונות ובחוסר כבוד הכוללים גם הבעות פנים מזלזלות. גוטמן אף מצא קשר בין כמות הבעות הזלזול שספגו בני הזוג לבין כמות המחלות בהם יחלו ב-4 השנים הקרובות, מה שאומר שפרצופים שמביעים בוז אינם רק מנבאים גירושין, אלא ממש פוגעים בבריאות.

* התבצרות (אופייני בעיקר לגברים) – שתיקות ארוכות והתנתקות (אפילו ברמת קשר העין) הנובעים בדרך כלל מהצפה רגשית שקשה להתמודד איתה. ההצפה הזו הנובעת משלושת המאפיינים הראשונים

מומלץ לצפות בד"ר גוטמן בסרטון הקצר הבא:

 

האם הזוגיות שלכם טובה?

במערכות יחסים טובות ישנם התעניינות, שאילת שאלות (ולא קביעת עובדות), נחמדות, אדיבות, חיבה, אמפטיה

במערכות יחסים בעייתיות ישנם ביקורת, עוינות, כעס ופגיעות חוזרות זה בזו

אם בודקים את היחס בין המאפיינים השליליים לחיוביים במערכות יחסים שבהם בני הזוג מרוצים ונשארים יחד, הרי שהיחס הוא 5 אינטראקציות חיוביות מול אינטראקציה שלילית אחת בלבד! זה אומר שאם, למשל, פגעת ברגשותיה של בת זוגך, הרי שבכדי לשמור על זוגיות טובה, עליך לפצות על כך ב-5 אינטראקציות חיוביות. זה גם אומר שאינטראקציה שלילית היא חזקה פי 5 מאינטראקציה חיובית, ושביקורת אינה מועילה לשום מערכת יחסים.

האם אתם עדיין מקיימים יחסי מין?

נישואין שיש בהם טינה בין בני הזוג הופכים לעתים לנישואין חסרי מין. אם קיימתם בעבר יחסי מין תדירים ומתישהו הם הפסיקו בגלל מערכת יחסים לא טובה, טינה או עוינות בן שניכם, זה יכול להוות סימן לכך שהנישואין בדרכם להתפרק.

האם עשיתם הכל כדי לא להתגרש?

כיוון שגירושין הם בכל זאת שינוי משמעותי ביותר בחיים, כזה שמחייב גם תהליך ארוך (במיוחד אם יש ילדים) כדאי לדעתנו לנסות וללכת לטיפול המתאים כדי לנסות ולשפר את המצב ביניכם, לפני שמחליטים על גירושין.

האם הלכם לטיפול זוגי? האם ניסיתם לשפר את התקשורת ביניכם? האם למדתם תקשורת מקרבת? האם המחשבה על גירושין עולה בראשכם גם כאשר אתם לא כועסים או רבים?

האם אתם רוצים להזדקן יחד?

כבר שמעתי מכמה זוגות בגילאי 40 פלוס, שהשאלה הזו זיקקה להם את הרצון לגבי הזוגיות בה הם נמצאים. שאלו את עצמכם: "האם אני רוצה שנזדקן יחד"? במידה והתשובה שלכם היא "לא" מוחלט, זה הרי אומר שהפרידה ביניכם היא רק עניין של זמן, ואז שווה אולי לשקול מתי הכי נכון יהיה להתחיל בתהליך של גירושין.

השיקול הכלכלי בגירושין

זה אולי ישמע מוזר, אבל השיקול הכלכלי הוא בהחלט שיקול שכדאי להעמיק בו לפני שמתגרשים, ולהכניסו למכלול השיקולים של בעד ונגד. ההוצאות החודשיות עולות כאשר מתגרשים, ובדרך כלל, רמת החיים יורדת (לא תמיד בצורה משמעותית, אבל בהחלט יורדת).

למשל, אם פעם הייתם מכניסים שתי משכורות ומשלמים שכר דירה אחד, הרי שלאחר הגירושין כל אחד מכם ישלם שכר דירה לבד. לאחד הצדדים מתלווים בחלק מהמקרים גם תשלום מזונות.

מגשרים ועורכי דין שעוסקים בגירושין יודעים לומר שגירושין אינה החלטה כלכלית שיוצרת רווח לאף אחד מהצדדים.

במידה והשיקול הכלכלי הוא שיקול משמעותי עבורכם, כדאי בהחלט להיוועץ בבעל מקצוע שיסביר לכם את החוקים ואת הזכויות הרלוונטיות עבורכם.

גירושין כאשר ישנם ילדים

תהליך גירושין הוא תהליך שעלול להיות קשה לילדים, בעיקר אם ההורים מתגרשים בכעס גדול המוביל למלחמת גירושין קשה וארוכה. הדעה הרווחת כיום היא, שגירושין פוגעים בילדים בתנאי שהם נעשים בצורה מכוערת, ולכן מומלץ לשני הצדדים להתגרש בצורה טובה ונכונה. במידה ומתגרשים בצורה מכבדת, שמטיבה עם שני הצדדים, הרי שהילדים כמעט ואינם נפגעים מכך.

אם אתם יודעים כבר שנים שאתם לא מתאימים זו לזה, אבל נשארים "רק בשביל הילדים", ומצד שני, הילדים שלכם חווים בבית ויכוחים קולניים, טינה, ביקורת, שתיקות, כעס, הרי שיהיו מומחים שיאמרו שבמקרה כזה גירושין אינם תמיד האופציה הגרועה ביותר.

איך יראה היום שאחרי הגירושין?

כדאי לשבת עם בעל מקצוע מתחום הגירושין כדי להבין כיצד יראה היום שאחרי. האם תיהיה לך רווחה כלכלית מספקת? האם הילדים יהיו במשמורת משותפת ויתחלקו בין שניכם בצורה שווה? האם תגורו קרוב זה לזו? האם אתם סומכים זה על זו כך שתהליך הפרידה יתנהל בצורה מכבדת? מה לגבי מזונות? מה לגבי חלוקת הרכוש המשותף? כל השאלות הללו (ועוד) יכולות לעזור לך בקבלת ההחלטה לגבי הרצון להתגרש, ושווה לשקול התייעצות עם בעל מקצוע עוד לפני שמדברים עם מישהו אחר על הרצון בפרידה.

לקבל ייעוץ מלאו פרטים ונחזור אליכם בטלפון או בווצאפ

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

אולי יעניין אותך גם

הבדלים בין גירושין בבית משפט וגירושין בגישור

לאן פונים כשרוצים להתגרש

מה ההבדלים בין גירושין בהליך של גישור ובין גירושין בבית המשפט לענייני משפחה? במאמר זה נסקור שלל הבדלים בין שני ההליכים הללו, כמו למשל, כמה עולה כל אחד מהליכי הגירושין, כמה זמן הוא נמשך ועוד ועוד

לכתבה המלאה »
הבדלים בין גירושין בבית משפט וגירושין בגישור

איזון משאבים בגירושין

מה ההבדלים בין גירושין בהליך של גישור ובין גירושין בבית המשפט לענייני משפחה? במאמר זה נסקור שלל הבדלים בין שני ההליכים הללו, כמו למשל, כמה עולה כל אחד מהליכי הגירושין, כמה זמן הוא נמשך ועוד ועוד

לכתבה המלאה »

לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי
מלאו פרטים