אתר "איך להתגרש נכון" הוקם עבור אלה שרוצים או מתלבטים האם או איך להתגרש
ורוצים לדעת שאפשר להתגרש בצורה מכבדת ואפילו להשאר בקשר טוב גם לאחר הגירושין

אתר "איך להתגרש נכון" הוקם עבור אלה שרוצים או מתלבטים האם או איך להתגרש ורוצים לדעת שאפשר להתגרש בצורה מכבדת ואפילו להשאר בקשר טוב גם לאחר הגירושין

איך נראה טקס גירושין ברבנות?

איך נראה טקס גירושין ברבנות

ישנם המון סיפורים ושמועות מפחידות ושגויות על טקס הגירושין ברבנות (נקרא גם "סידור גט"): החל מסיפורים על זריקת נעל, יריקה, השפלה של האישה ועוד ועוד. מיכה, חילוני בן 43 מתל אביב, התגרש בשנת 2022 בעזרת תהליך גישור, שהבשיל להסכם ואושר כפסק דין בבית המשפט לענייני משפחה, מה שאפשר לו ולבת זוגו לשעבר להמשיך הלאה את ההליך וללכת לרבנות בכדי להפוך רשמית לגרושים. מיכה חולק איתנו לפרטים את הליך סידור הגט בבית הדין הרבני

 

סידור הגט – התחנה האחרונה בהליך הגירושין

אתחיל ואומר שרבים רואים (ובצדק לדעתי) את טקס הגירושין הדתי כתחנה האחרונה של הליך הגירושין שלהם. עבור זוגות שכבר הסדירו ביניהם מראש את כל מרכיבי הגירושין בהסכם, הרי שטקס הגירושין הדתי הוא טקס פורמלי בלבד, שלא משפיע על ההסכמות המפורטות בהסכם. במקרה שבו הגעתם לאחר גישור, עם הסכם גירושין שאושר כפסק דין בבית המשפט לענייני משפחה, הרי שבית הדין הרבני לא ינסה לשכנע אתכם להשאר יחד ולא ינסה לעשות ביניכם שלום בית. הדבר היחיד שהם ישאלו הוא האם אתם כבר גרים בנפרד? שימו לב שלא ניתן לקיים את טקס הגירושין במידה ובני הזוג עדיין גרים יחד.

 

קביעת תור לטקס הגירושין

על מנת לקבוע תור לטקס בבית הדין הרבני, נכנסתי לאתר של בתי הדין הרבניים, אבל אני מודה שלמרות שאני פריק של אינטרנט ומומחה ביורוקרטיה, לא הייתי בטוח איזה אגרה עלי לשלם ומה יקרה אם אטעה ואשלם את האגרה הלא נכונה… כחילוני שהגיע להסכם גירושין בבית המשפט לענייני משפחה, גיליתי באתר בתי הדין הרבניים שלל אגרות וסיבות שלא הכרתי, בגינן אנשים מגיעים לשם.

בכל מקרה, קפצתי פיסית לבית הדין הרבני של תל אביב (שנמצא בשדרות דוד המלך), וניגשתי לעמדת המודיעין. בעמדה הביאו לי טופס למילוי בכתב יד, בו נתבקשתי למלא פרטים אישיים שלי ושל בת זוגי לשעבר וגם את פרטי הילדים. מילאתי את הטפסים בעצמי, רוצה לומר, שלא נדרשה נוכחות של בת זוגי לשעבר במילוי פרטיה.

אזור קבלת קהל בבית הדין הרבני בתל אביב
אזור קבלת קהל בבית הדין הרבני בתל אביב

ניגשתי עם הטופס המלא לעמדות השירות, וכשהגיע תורי שילמתי לפקידה אגרת פתיחת תיק בגובה של 283 ש"ח. הפקידה לקחה את הטפסים שמילאתי ואת שאר המסמכים הרלוונטיים, סרקה אותם, ואז הציעה לי מועד לטקס עצמו. תאריך הטקס נקבע לכשלושה שבועות קדימה, אך שימו לב, שבמידה ויהיה תור פנוי, יתכן ויציעו לכם תאריך מוקדם יותר (אולי אפילו יציעו לכם להגיע כבר למחרת היום).

הפקידה גם הסבירה לי שכל התהליך שיתקיים במסגרת טקס הגירושין יארך עד 3 שעות, וגם נתנה לי את המסמך הזה (כדאי לכם לקרוא אותו. יש בו פרטים חשובים):

הנחיות למתגרשים לסידורי גט בית הדין הרבני

כמה טיפים לקראת טקס הגירושין בבית הדין הרבני

  • חשוב מאד שתגיעו לטקס. במידה ומתעוררת בעיה המונעת מכם להגיע, חשוב מאד להודיע על כך לבית הדין הרבני. בטופס ההזמנה לדיון (לטקס הגירושין) היה כתוב:
    "אם לא תופיע במועד האמור לעיל, רשאי בית הדין למחוק את התביעה (במקרה של אי הופעת התובע) או (במקרה של אי הופעת הנתבע) להוציא פסק דין שלא בפניך או להוציא נגדך צו הבאה להבטחת הופעתך, הכל לפי שיקול דעת ביה"ד. כן יהיה ביה"ד רשאי לחייב אותך בתשלום ההוצאות שנגרמו, מחמת אי התייצבותך לדין, אלא אם כן יתברר שהיתה סיבה מספקת לאי הופעתך".
  • לטקס תתבקשו להביא איתכם שני עדים (עד אחד לכל אחד). העדים יכולים להיות משני המינים (כלומר, להבדיל ממה שחלק מהאנשים חושבים, אפשר להביא גם עדה לטקס, ולא רק עד).
  • חשוב לציין שהחלק של העדים קצר יחסית, ונוגע לווידוא שמותיהם של המתגרשים ושמות הוריהם. למיטב הבנתי, כדאי לדבר לפני ההגעה עם שני העדים, ולוודא איתם שהם יודעים מה שמותיהם של הורי המתגרשים, וגם שמותיהם הנוספים (במידה ויש). לאחר חלקם של העדים, הם לא חייבים להשאר.
  • יחד איתכם תדרשו להביא לטקס תעודות זהות, את הכתובה ואת תעודת הנישואין שלכם. 
  • גם אתם וגם העדים / העדות צריכים לבוא בלבוש צנוע 

איך נראה היום שבו הגענו לטקס הגירושין בבית הדין הרבני?

הגענו בזמן עם שני העדים, והמתנו מול אולם הדיונים שאליו הוזמנו. למי שלא מכיר אומר, שהאולם שבו מתקיים הטקס נראה כמו חדר של בית משפט: הדיין יושב על במה, לידו יש אדם נוסף שמקליד הכל על מחשב, ומדי פעם נכנסים עובדים נוספים הקשורים בטקס: כותב סת"ם, ועוד שני עדים שעובדים בבית הדין הרבני.

נקראנו לראשונה לאולם הדיונים, ומיד לאחרינו נכנסו העדים שהבאנו עמנו (כל אחד בתורו) וכל אחד מהם נתן את עדותו לגבי שמותינו ולגבי שמות ההורים שלנו. החלק של העדים היה קצר מאד והם נשאלו שאלות אודות השמות בלבד, זאת בכדי לוודא שאנחנו זה באמת אנחנו.

לאחר מכן, נתבקשתי להסמיך את סופר הסת”ם כדי שיוכל לכתוב עבורי את הגט (הוסבר לי שההליך הזה נעשה כי, בעקרון, הייתי אמור לכתוב את הגט בעצמי, אך כיוון שאיני סופר סת"ם, עלי להסמיך מישהו אחר, שיעשה זאת במקומי. ההסמכה הזו כללה גם הרמה של כלי כתיבה לגובה בעזרת היד ומסירתם לסופר הסת"ם תוך שחזרתי אחר הטקסט שהדיין ביקש ממני לומר. 

הכתיבה של הגט לקחה כ-45 דקות, במהלכן ניגשנו לעמדות קבלת הקהל, שם כל אחד מאיתנו שילם אגרה נוספת בסך 283 ש"ח עבור הנפקת תעודת גירושין.

בנוסף, באותן 45 דקות, נתבקשתי להכנס לחדר בו כותב הסת"ם כותב את הגט בכדי לבטל את ההשאלה של כלי הכתיבה (אל תתפסו אותי במילה, אבל זה היה משהו בסגנון הזה). בכל מקרה, ביטול ההשאלה כלל שוב הרמה של כלי הכתיבה וחזרה על טקסט עליו נתבקשתי לחזור.

 

לאחר שטקס הגירושין הסתיים

לאחר שהעדים נתנו את עדותם, ולאחר שהדיין עבר על כל המסמכים, ולאחר שכותב הסת"ם סיים לכתוב את הגט, הוזמנו שוב לחדר הדיונים כדי לקיים את טקס הגירושין עצמו.

הטקס כלל טקסטים שנתבקשתי לומר (ולא, לא נתבקשתי לומר "מגורשת מגורשת מגורשת" כמו שסיפרו לי שאצטרך לומר…), הגשה של כתב הגט לבת זוגי לשעבר, וצעידה שלה של כמה צעדים עם הגט מתחת לזרועה. להבדיל מהשמועות ששמעתי על הטקס, לא נתבקשתי לזרוק שום נעל ולא נתבקשתי לירוק.

הטקס עצמו היה קצר (אני מעריך שהוא לקח פחות מ-10 דקות) בסופו הוסבר לנו שאנו צריכים ללכת שוב לעמדות קבלת הקהל בכדי להוציא תעודת גירושין.

 

הוצאת תעודת גירושין

תעודת הגירושין היא למעשה המסמך שאיתו ניתן לקבל הטבות כאלה ואחרות כהורה עצמאי (מה שהיה נקרא בעבר "חד הורי"), ולכן הוא נחשב למסמך חשוב בהליך הגירושין. קיבלנו כל אחד מאיתנו את תעודת הגירושין והלכנו לדרכנו.

לקבל ייעוץ מלאו פרטים ונחזור אליכם בטלפון או בווצאפ

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

אולי יעניין אותך גם

הבדלים בין גירושין בבית משפט וגירושין בגישור

לאן פונים כשרוצים להתגרש

מה ההבדלים בין גירושין בהליך של גישור ובין גירושין בבית המשפט לענייני משפחה? במאמר זה נסקור שלל הבדלים בין שני ההליכים הללו, כמו למשל, כמה עולה כל אחד מהליכי הגירושין, כמה זמן הוא נמשך ועוד ועוד

לכתבה המלאה »
הבדלים בין גירושין בבית משפט וגירושין בגישור

איזון משאבים בגירושין

מה ההבדלים בין גירושין בהליך של גישור ובין גירושין בבית המשפט לענייני משפחה? במאמר זה נסקור שלל הבדלים בין שני ההליכים הללו, כמו למשל, כמה עולה כל אחד מהליכי הגירושין, כמה זמן הוא נמשך ועוד ועוד

לכתבה המלאה »

לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי
מלאו פרטים